Mit tud ez a négy kocogó nő, aki a magyar és a cseh mozikban is rekordokat döntött?

Thumbnail for 6366926

Mióta a Futni mentem több mint egy héttel ezelőtt felkerült a Netflixre, új lendületet kaptak a film megítélésével kapcsolatos viták, és akik eddig nem látták moziban, most feltétlenül szükségét érzik annak, hogy elmondják a véleményüket a rendszerváltás óta eltelt három és fél évtized legsikeresebb filmjéről. A sajtóban is megjelentek cikkek arról, hogy a streamingszolgáltató nézőit minimum megosztja a film, ami azért annyira nem meglepő, tekintve, hogy akit tényleg érdekelt, és kedveli ezt a habkönnyű, romantikus komédia műfajt, annak már volt három hónapja arra, hogy megnézze Herendi Gábor filmjét. A kérdés mégis aktuális, hiszen nem feltétlenül egyértelmű, mi vitt be 700 ezer embert emiatt a film miatt a moziba.

Az biztos, hogy plusz teherrel is jár, ha egy film ilyen borzasztó népszerű lesz, mint a Futni mentem – az ember óhatatlanul is valami korszakos műalkotást vár, miközben maga Herendi is könnyed vígjátéknak tartja a fimjét. Nem mintha A miniszter félrelép, a Valami Amerika, az Üvegtigris, a Csak szex és más semmi és a többi magyar sikerfilm a fajsúlyos drámák sorát gazdagította volna. Arról is sok szó esett már, hogy a Futni mentem esetében az időzítés – karácsony előtt, egy nehéz év végén – is sokat segített, nem beszélve a film elkészülésének körülményeiről – mindezek összeadódva tettek arról, hogy ennyire betaláljon ez a film a mozinézőknél.

Vertigo Média Futni mentem
CinemArt Nők, ha futnak

Tudható azonban, hogy a Futni mentem nem saját ötletből készült, hanem egy cseh film, a hat évvel ezelőtt bemutatott Nők, ha futnak (Ženy v běhu) adaptációja, mely ugyancsak rendkívül sikeres volt a hazájában, és a független Csehország létrejötte (1993. január 1.) óta ezt a filmet látták a legtöbben moziban az országban. A cseh eredeti sikerének értékét növeli, hogy kultúrpolitikai csatározások nem befolyásolták a sikerét, és még csak az időzítés sem lehetett a kulcs, hiszen 2019 innen nézve maga a boldog békeidők – híre sem volt akkor még háborúnak, világjárványnak vagy energiaválságnak, amiből jó kiszakadni másfél órára. Mit tudhat ez a négy kocogó nő, hogy országhatároktól függetlenül ekkora sikerük van?

Pozitív energia jövő tavaszig

A kezdetben csak forgatókönyvíróként aktív Martin Horský neve első filmje (Láska je láska – A szerelem az szerelem) óta garancia a sikerre: a vígjáték 2012 egyik legsikeresebb cseh filmje lett, majd a második (Život je život – Élet az élet) 2015-ben már a legnézettebb hazai film volt a cseh mozikban. Harmadmagával ő írta a Tökéletes nő a nyakamon (Bezva ženská na krku) című sikervígjáték forgatókönyvét is, és ezek megnyitották a lehetőséget az előtt, hogy Horský végre ne csak írjon, de a rendezői székbe is beülhessen.

Rendezői debütálása a Nők, ha futnak volt, melyet 2019 februárjában mutattak be: Horský – akinek állítólag futás közben jutott eszébe a film alapötlete is – azzal biztatta a nézőket, hogy filmje „szórakoztatja, megörvendezteti és pozitív energiával tölti fel őket tavaszig… ideális esetben jövő tavaszig.” A film a premierje előtt komoly reklámkampányt is kapott, és sok ismert cseh színész szerepelt benne:

  • Martin Hofmann például az aktuálisan legsikeresebb akkor futó cseh sorozat, a Most főszerepét játszotta éppen (ebből is készült magyar remake, A Nagy Fehér Főnök),
  • az anyát alakító Zlata Adamovská a cseh film és televízió egyik legismertebb színésznője, számos sorozatban és vígjátékban szerepelt,
  • míg Ondřej Vetchý szintén országszerte ismert színész, aki többféle zsánerben is otthonosan mozog, jó pár kultikus szerepet játszott már korábban, és nem utolsósorban Horský korábban írt vígjátékaiban is szerepelt.

A film rögtön az első héten le is nyomta a szintén frissen a moziba került Bohém rapszódiát nézőszámban, majd rekordok egész sorát döntötte meg: 2019 végére több mint 1,5 millió néző látta (ez, ugye, máig a legmagasabb), és az összbevétele elérte a korábban példátlan 212 millió koronát (1 cseh korona jelenleg 16 forint). Egyben ez a vígjáték lett az a film, amelynek a nézettsége a legrövidebb idő alatt érte el a premier után az egymilliót.

A kritikák ugyan nem feltétlenül lelkesedtek a filmért, de abban egyetértettek, hogy a Nők, ha futnak sokkal jobb, mint a Horský forgatókönyvéből készült korábbi, sablonosnak titulált komédiák. Még a fanyalgók is elismerték a film humorát, a színészek játékát, és hogy a kiszámítható fordulatok ellenére is tényleg pozitív hangulatú, igazi „feel-good” filmélmény. Hasonlókat olvashattunk a Futni mentem kritikáiban is, ám a két film között azért vannak különbségek.

Mélység és középosztály

Bár a Futni mentem cselekménye nagy vonalakban megegyezik a cseh eredetivel, Herendi Gábor sekélyesnek érezte azt: „Rábeszéltem a producereket, hogy írjuk át a forgatókönyvet, és belevittük az anya és lányai közötti konfliktust. Szerintem ez adott neki mélységet. Egy széthulló családdal indul a történet, amely újraegyesül a végére. Ettől tudott érzelmes is lenni, nem csak vicces” – mondta az interjúnkban.

Azaz a prágai családban nincsenek a múltból áthúzódó sérelmek, és a film elején meghaló apa sokkal pozitívabb és kedvesebb figura, mint az önző és infantilis Zoltán (Csuja Imre), így fel sem merül, hogy a lányok neheztelnének a szüleikre, mint a magyar filmben. Még fontosabb változtatás talán, hogy teljesen új karakter lesz az egyik lányból: Bára, azaz a Futni mentem Dorinája, a Tenki Réka által alakított karrierista ügyvédnő a cseh verzióban (Veronika Khek Kubařová játssza) eleve nem is a legidősebb, hanem a középső a sorban, és nemhogy nem karrierista, de még foglalkozása sincs, ezzel szemben úgy ismerjük meg, hogy kapcsolatban van egy festővel, akitől hiába akar gyereket. Miután a barátja megcsalja, Bára az anyjához költözik, és kizárólag annyi derül ki róla, hogy gyereket akar – a cseh kritikák is egyetértettek abban, hogy messze az ő eseményszála a leggyengébb a filmben.

CinemArt Tereza Kostková, Veronika Khek Kubařová és Jenovéfa Boková a Nők, ha futnak című filmben.
Vertigo Média Tenki Réka, Lovas Rozi és Trill Beatrix a Futni mentem című filmben.

A másik két lány hellyel-közzel megmarad, bár a csehben a Lovas Rozi alakította Kata megfelelője, Marcela (Tereza Kostková) nem féltékenykedik ok nélkül a férjére, míg a legfiatalabb lány, Kačka (Jenoféva Boková) göröngyösebb úton talál egymásra a futóedző Vojtával (Vladimír Polívka), mint Emma (Trill Beatrix) Mátéval (Ember Márk). Ezek tehát a cselekmény különbségei, ám a két film között vannak további differenciák is, melyek a két társadalom eltéréseit is leképezik.

The post Mit tud ez a négy kocogó nő, aki a magyar és a cseh mozikban is rekordokat döntött? first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest