Március 31. lett volna a Belgrád–Budapest vasútvonal átadásának határideje (egészen pontosan a magyar szakaszé, hiszen szerb oldalon már készen van a pálya) – mondta a Szabad Európának több, a beruházás részleteire rálátó forrás.
Ehhez képest az információk szerint jelenleg az a helyzet, hogy az állam jelezte a beruházó felé: június végéig kötbéreztetés nélkül elfogadják az alvállalkozói teljesítéseket. Ha ezek erre a határidőre meglesznek, akkor a fővállalkozó Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt.-nek még rengeteg dolga lesz, hogy a műszaki átadásra sor kerülhessen – így jelenleg ennek tervezett dátuma november 30.
Ebben az esetben megvalósulhatna Lázár János nemrég tett bejelentése, hogy a Belgrád–Budapest-vasút magyar szakaszát az év végén vagy 2026 elején átadják majd a közforgalomnak – vagyis még biztosan a választások előtt. A november végi dátumot említette korábban több alkalommal interjúkban Aleksandar Vucic elnök is. A portál forrásai szerint,
- a pálya biztosan készen lesz a nyárra,
- mivel néhány kisebb budapesti szakaszt leszámítva már mindenhol fekszenek a sínek, és egy forrásunk szerint a Kiskőröshöz közeli Csengőd térségének kivételével kész a felsővezeték is.
Több forrás is arról beszélt, hogy korábban felmerült: július elején Belgrádba látogatna Hszi Csin-ping kínai elnök, pártfőtitkár, aki Aleksandar Vucic szerb elnökkel és a hozzájuk csatlakozó Orbán Viktorral vonatozna végig Belgrádból Budapestre. Ekkor ugyan még a műszaki átadás sem történne meg, de a források szerint a pálya alkalmas lenne rá, hogy végigfusson rajta egy szerelvény egy előfutó vonatot követve.
Csakhogy a tavaly november 1-én Újvidéken bekövetkezett tragédia annulálhatja ezt a forgatókönyvet. A második legnagyobb szerbiai város vasútállomásának előteteje omlott össze, tizenhat ember halálát okozva. Szerbiában azóta is folyamatosak a demonstrációk Vucic ellen, kérdéses, hogy egy ilyen ünnepség milyen reakciókat váltana ki.
A szerb rész magyar határig terjedő szakaszát november 20-án tervezték ünnepélyesen átadni, de a tragédia miatt ebből sem lett semmi.
A portál kereste az ügyben a MÁV-ot és az Építési és Közlekedési Minisztériumot is, azt közölték, hogy nincs ilyen esemény tervben.
Júliusig persze még változhat a helyzet. A kivitelező folyamatosan telepíti az állomásokra a kínai biztosítóberendezéseket is. Ezek ugyanakkor a források szerint egészen biztosan nem működnek majd – nemcsak idén nyáron (ha mégis lesz elnöki-pártfőtitkári-kormányfői vonatozás), hanem akár még évekig. A berendezéseknek ugyanis egyelőre nincs működési engedélyük az Európai Unió területére.
Tavaly emiatt hónapokra le is állította a kínai fél a kivitelezést.
Hogy egy ilyen engedély megszerzése mennyire hosszadalmas, azt jól mutatja, hogy a – szintén késve átadott – Szeged–Röszke vasútvonalon sem működik két éve az a biztosítóberendezés, amit Mészáros Lőrinc cége, a V-Híd telepített. (Itt a V-Híd egy saját érdekeltségében gyártott cseh berendezésre szeretné megszerezni az engedélyt, egyelőre sikertelenül.)
Vonatbefolyásoló rendszer nélkül pedig, hiába adják át akár idén, akár jövőre, a Belgrád–Budapest magyar szakasza nagyon fapados lesz a szerbiaihoz képest. Ott akár 200 kilométeres sebességgel is közlekedhetnek a kínai szerelvények, amelyek, ha átlépik a magyar határt, még 160-nal sem tudnak majd haladni. Ráadásul a biztosítóberendezés hiánya azt is jelenti, hogy két állomás között a pályaszakaszon mindössze egy szerelvény tartózkodhat majd. Mindezt a források
botrányosan alacsony műszaki tartalomnak
minősítették egy 800 milliárd forintos nagyságrendű beruházásnál.
Egy informátor szerint az eredeti kivitelezői szerződésben még 470 milliárd forint körüli összeg szerepelt, vagyis brutálisan megdrágult az egész beruházás.
The post Nagy a gond a Belgrád–Budapest-vasúttal, elmaradhat a kínai elnök látogatása first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu