Nem használta a bankkártyáját, ezért a lejártakor nem kapott automatikusan újat

Thumbnail for 6499285

Még március közepén kapott az egyik olvasónk az UniCredit banktól egy levelet, amelyben az állt: mivel hosszabb ideje nem használta a bankkártyáját, a lejáratkor nem hosszabbítják meg azt, vagyis nem bocsát ki a bank új kártyát a számára, és a bankkártyaszerződése is megszűnik a kártya lejáratakor.

Az is szerepelt az olvasónknak írt levélben, hogyha továbbra is szeretné, hogy legyen kártyája, akkor jelezze, és rögzítik az igényét, és elkészítik számára. Olvasónk többször is jelezte – levélben és személyesen is –, hogy igényt tart a kártyára, ám elmondása szerint azóta sem kapott választ, csupán egy banki ügyintéző utalt arra, hogy kivizsgálják az ügyét.

De miért kell valakinek bankkártya, ha azt nem is használja?

Olvasónk kérdésünkre azt írta, az unicredites neki afféle „tartalékkártya”, napi használatra van másik, amit egy másik bank bocsátott ki. A tartalékkártyát azért tartja, hogyha az „elsődleges” kártyájával valami gond lenne, akkor is tudjon fizetni. Előfordult már vele ilyen – Magyarországon és külföldön is –, és akkor jól jött a tartalék. Nem érti, hogyha igényt tart a kártyára, és kifizetné annak a díját, akkor miért nem kapott az igénylésére pozitív választ.

Megnéztük az UniCredit bankkártyaszabályzatát, amelyben az áll, hogy megtagadhatják a kártya jogfolytonos meghosszabbítását, amennyiben huzamosabb ideje, de legalább 180 napja nem történt vele forgalmazás. Ezt valójában nem is kifogásolja, csak azt, hogy (cikkünk megírásáig) miért nem kapott visszajelzést arról, hogy az igényének megfelelően elkészítik számára az új kártyát.

UniCredit: biztonsági okból nem készül új kártya, ha valaki nem használja

Az UniCredit Bank megkeresésünkre azt válaszolta: a lakossági betéti bankkártyáiknál a jogfolytonos meghosszabbítás – vagyis, amikor a kártya lejáratát követően új kártyát gyártanak az ügyfél részére – egyik feltétele biztonsági okokból az aktivitás. Utaltak rá, hogy a bankkártya-üzletszabályzatukban is szerepel a feltétel, mely szerint, ha legalább 180 napon keresztül nincs forgalom a kártyán, a hosszabbításra technikailag nem kerül sor. Ebben az esetben a bankkártyaszerződés is megszűnik.

A bank a válaszában kitért arra is, hogy elvétve találkoznak olyan esettel, hogy az ügyfelük – bár korábban nem használta, és ezért nem újult meg – továbbra is igényt tart a kártyára, amit ebben az esetben egy új szerződés rögzítésével tudnak biztosítani. Hozzátették, az ilyen jellegű kártyaigény nagyon ritka, de még ezt az alacsony számot is szeretnék tovább csökkenteni. Például azt tervezik, hogy a bankkártyájukat hosszú ideig nem használó ügyfeleiket a lejáratot egy megelőző tájékoztatással emlékeztessék: a kártya jogfolytonos megújítását már egyetlen vásárlási tranzakcióval is könnyedén biztosíthatják a maguk számára. (Erre az egyszerű lehetőségre az olvasónknak küldött levelükben még nem hívták fel a figyelmet.)

Megkérdeztünk néhány nagyobb bankot, náluk is a kártya használatához kötik-e, hogy lejáratkor kiállítsák az új bankkártyát. A válaszok alapján az derült ki, hogy nem.

Nem minden banknál feltétel a kártyahasználat

A K&H Bank kérdésünkre azt írta, nem figyelik, hogy mennyit használja az ügyfél a kártyáját. Illetve, ha az ügyfél nem szeretné tovább használni a kártyáját, neki kell a megszüntetést kezdeményeznie. Hozzátették, a bankjuk csak egyetlen esetben mondja fel automatikusan a kártyaszerződést: ha a kibocsátás vagy megújítás után három hónapon belül nem aktiválja vagy digitalizálja a kártyáját az ügyfél. Viszont ha már aktiválta vagy digitalizálta (használhatóvá tette), a bank automatikusan megújítja azt a lejáratkor – függetlenül attól, hogy mennyit használta az ügyfél.

Az OTP Banknál is az aktiválás a kulcsfeltétel. Amennyiben a lejáratot megelőző ötvenedik napon az ügyfél kártyája aktív státuszú, akkor azt náluk automatikusan megújítják. Arra is kitértek, hogy a kártyát számos módon lehet aktiválni, így például telefonon, internetbankon, ATM-en keresztül, a bankfiókban vagy az első sikeres vásárláskor is.

Szajki Bálint / 24.hu

Az MBH Banknál a bankkártya jogfolytonos meghosszabbításának szintén nem feltétele, hogy az ügyfélnek pénzforgalma legyen a kártyával. Azt írták, az eltérő ügyféligényeket figyelembe véve minden ügyfelük számára szeretnék a pénzügyi szokásaikhoz illeszkedő bankkártyaterméket kínálni, ennek megfelelően nem kötik forgalmi feltételekhez a kártya meghosszabbítását, nem bontják fel a bankkártyaszerződést, ha valaki nem használja a kártyáját. Náluk a bankkártyák érvényességi ideje négy év, melynek meghatározásakor a minőségi elvárások mellett azt is számításba vették, hogy igyekeznek mérsékelni a környezeti lábnyomukat. Az éves bankkártyadíj megfizetésével együtt az új kártya kiállítása náluk is kártyaforgalomtól függetlenül automatikusan megtörténik a lejárati idő közeledtével.

Elvileg nem kizárt, de kevesen alkalmazzák

A szakmára rálátással bíró forrásunk szerint a bankkártya meghosszabbítása kapcsán nem számít általános gyakorlatnak, hogy a bankok használathoz kötnék lejáratkor az új kártya kiállítását. Hozzátette, a bankkártya a bank birtokában van, így tehát, ha azt odaadja az ügyfélnek, és az ügyfél nem használja, akkor elvileg a pénzintézet mondhatja azt, hogy nem ad neki másikat, mert nincs szolgáltatási kötelezettsége ebben az értelemben. Ám, amennyiben az illető kéri, akkor kaphat új kártyát. Egyébként, mivel a legyártott kártyáért az éves kártyadíjat felszámítják az ügyfélnek, azaz levonják a számlájáról – így furcsának tartja azt a gyakorlatot, amely forgalomhoz köti az automatikus kártyamegújítást.

Az MNB-t is kérdeztük, megtagadhatja-e a bank az új kártya kiállítását a lejáratkor, ha a meglévőn nem volt forgalom, de választ nem kaptunk.

The post Nem használta a bankkártyáját, ezért a lejártakor nem kapott automatikusan újat first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest