„Nem tervezünk csoportos létszámleépítést” – Trump vámjairól és az Audinál tervezett fordulatról kérdeztük a győri cég pénzügyi vezetőjét

Thumbnail for 6474438

Előrejelzése szerint milyen hatása lehet az európai járműiparra Donald Trump amerikai elnök autóimportra vonatkozó, 25 százalékos vámtarifája?

A jelenlegi helyzet kifejezetten nehéz, ami minden gyártót érinteni fog.

Egy vámháborúban mindig csak vesztesek vannak.

Azt gondolom, hogy mindenekelőtt az amerikai autóvásárlók fogják a vámokat megszenvedni, de meglehet, hogy más országok fogyasztói is. Ha a kérdést a Volkswagen-konszernre (az Audi AG anyacégére – a szerk.) vonatkoztatjuk, akkor a közvetlen reakcióra többféle lehetőség kínálkozik. Időszakosan le lehet állítani az amerikai autóexportot, amennyiben nagyon ingatag a helyzet – például, ha az egyik héten megemelik a vámokat, majd három nappal később lecsökkentik. Másrészről meg lehet fontolni, hogy adott esetben árakat is lehet módosítani. Az árak és az értékesítési mennyiségek változása ugyanakkor a termelési darabszámokra is kihatással lehet. Sajnos a nap végén ilyen hatásokkal is számolnunk kell.

Adrián Zoltán / 24.hu

Ebben a témában most nagyon nehéz pontos előrejelzést adni. Nemcsak azért, mert a híradások szerint a kormányok között folyamatos egyeztetés zajlik, hanem azért is, mert az iparágban számos kölcsönhatás működik egyszerre. Egyrészről az USA és a Kína közötti vámokat is érdemes figyelembe venni, mivel egyes gyártóknak erősek a beszállítói kapcsolatai e két országgal. Például a versenytársaink modelljei közül is akad olyan, amely az USA-ban készül, és jelenleg Kínába exportálják. Másfelől az európai gyártóknak lehetőségük nyílik arra, hogy vámok nélkül az amerikaiaknál olcsóbban tudjanak például elektromos hajtásláncot Kínába exportálni. Harmadrészt pedig lesznek olyan dél-koreai és japán gyártású járművek, amelyeket az Egyesült Államokba exportálnak, de mostantól vám alá esnek. Amennyiben ezek a márkák az amerikai piacon darabszámot veszítenek, akkor adott esetben a kieső mennyiséget Európába terelhetik át, mivel itt alacsonyabb vámtétellel számolhatnak.

Ez azt is jelenti, hogy a piaci versenyhelyzet még erősebb lesz a kontinensünkön.

Amennyiben a vámtételek azon a szinten maradnak, ahol most vannak, akkor a beszállítói árak és a darabszámok hosszabb távon Európában is meg fognak változni.

Mennyire jelentős az Audi Hungaria kitettsége az amerikai export felé?

A győri járműgyárban legyártott Q3 modellcsalád darabszámának mintegy 15 százaléka kerül amerikai exportra. Tavaly összesen közel 180 ezer jármű gördült le a gyártósorról, ebből majdnem 100 ezer darab volt Audi Q3, illetve mintegy 64 ezer darab volt Audi Q3 Sportback. Kizárólag az Audi Q3 típus kerül a gyárunkból az amerikai piacra, a 2024-ben sorozatgyártásra bocsátott CUPRA Terramar modellünk nem.

A járműgyár jelenleg teljes kapacitással működik, a Q3-asnál pótműszakokat is el kellett rendelni a termelésben. Több megrendelést kapunk, mint amit ténylegesen teljesíteni tudunk. Ez azt is jelenti, hogy abban az esetben, ha az Amerikába kivitt darabszámnak egy jelentős hányadát elveszítenénk, a járműgyár még mindig teljes kapacitással működhetne. Természetesen segít nekünk az új modell, a CUPRA Terramar is, amelynek a gyártása jelenleg felfutásban van, és nagyon kelendő az európai piacon. Jelenleg erre a modellre is nagyobb a kereslet, mint amennyit a gyártásban ki tudunk szolgálni. A mostani megállapodások alapján egyharmad arányban CUPRA modelleket fogunk gyártani a jövőben.

Adrián Zoltán / 24.hu

Mi a helyzet a győri üzem másik fontos pillérével a motorgyárral?

The post „Nem tervezünk csoportos létszámleépítést” – Trump vámjairól és az Audinál tervezett fordulatról kérdeztük a győri cég pénzügyi vezetőjét first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest