2024-ben a brainrot, azaz az agyrohadás (vagy agyrohasztás) lett az év szava az Oxford szótár szerint. A toplistás kifejezések közül nyilvános szavazással került ki a győztes, vagyis mondhatjuk azt, hogy az emberek döntötték el, melyik szófordulat jellemezte leginkább a tavalyi évet.
Definíciója szerint a brainrot a megkérdőjelezhető, alacsony minőségű online tartalmak túlfogyasztásából eredő szellemi leépülést írja le. Leegyszerűsítve:
olyan bugyuta tartalom, ami rohasztja a néző agyát.
A jelenség a közösségi médiában, azon belül is főként TikTokon terjedt el. Főképp a Z és az alfa generáció használja, bár ők nem feltétlen „agyrothasztásként” tekintenek a brainrotra (az elnevezés egyértelműen ironikus). Ők egyszerűen csak ilyen tartalmat szeretnek fogyasztani az online térben – ami bizarr, kaotikus, nélkülözi a logikát, gyakran amatőrök által előállított és szürrealitása révén vicces. Ez vonzza őket, ez köti le a figyelmüket.
Ahogyan azt egy múlt decemberi cikkünkben is ismertettük, az internetes agyrohasztás kiindulópontjának Alexey Gerasimov Skibidi Toilet-videósorozatát tartják. Ezek olyan animációk, amelyekben vécékből előbukkanó fejek énekelnek halandzsanyelven. Konkrét történetszála vagy üzenete nincs a videóknak, ennek ellenére a nézettségük több százmilliós.
Innen már csak egy köpés választott el minket attól, hogy a mesterséges intelligencia segítségével seregnyi brainrot-figura szabaduljon ránk.
Mi köze az olaszoknak az agyrothadáshoz?
Bombardiro Crocodillo, Ballerina Cappuccina, Tralalero Tralala – csak néhány név a legismertebb brainrot-mémkarakterek közül, akikről minden bizonnyal hallott az, aki az utóbbi hetekben eltöltött akár csak öt percet is a TikTokon.
Ezek az olasz hangzású névvel ellátott valamik egymástól független elemek kombinációi, általában egy állat és valamilyen tárgy, növény, élelmiszer vagy fantáziaelem hibridjei, esetleg antropomorf, azaz valamilyen emberi tulajdonsággal (jellemzően lábakkal) felruházott lények; a mesterséges intelligencia kreálmányai.
A róluk készített videókat rendszerint egy AI-generált hang narrálja, és a karakterek nevére rímelő abszurd, nem ritkán istenkáromló és/vagy politikai töltetű kijelentéseket tesz. Például:
Bombardiro Crocodillo – egy átkozott repülő aligátor, aki repül és bombákat dob a gázai és palesztinai gyerekekre.
A Know Your Meme nevű netes mémlexikon alapján idén januárban indultak világhódító útjukra az agyrém-mémek, Tralalero Tralalával, egy Nike cipőt viselő, háromlábú cápával. Az eredeti posztoló fiókját azóta felfüggesztették a TikTokon, de kreációja tovább élt, sőt, a társaság egyre nagyobb lett, és idővel bonyolult viszonyrendszer alakult ki a szereplők között.
A kezdeményezés márciusban érte el népszerűsége csúcsát, miután egy felhasználó olyan videót töltött fel a videós közösségi oldalra, amiben különösebb kommentár nélkül rangsorolta az addig ismert karaktereket. Posztja már a legelső napokban elérte a milliós megtekintést, és cikkünk megjelenésekor már a 11 millió felé közelít a nézettsége.
@tjantv Italian Brainrot Tierlist | IG: tjantv | #tierlist #brainrot #italianbrainrot #bombardirocrocodilo ♬ Spooky, quiet, scary atmosphere piano songs – Skittlegirl Sound
Az eddig példaként említett figurák mindegyike olasz – feltehetően innen indult idén év elején a trend, így ezek lettek a legnépszerűbbek is. (Tavaly a német TikTokon tarolt a brainrot, bár azokban a videókban nem mesterséges intelligenciával hozták létre a figurákat, és az értelmetlen, összefüggéstelen szövegek németül voltak, nem értek el a nemzetközi közönséghez.)
Az olaszok mellett azóta több másik nemzetiség is képviselteti magát: a legtöbben európaiak, de amerikai, ázsiai és afrikai országok is megalkották saját hibridjeiket.
Nagy népszerűségre tett szert például az indonéz Tung Tung Tung Tung Tung Tung Tung Tung Tung Sahur, vagy röviden csak Tung Tung Tung Sahur, aki Brr Brr Patapimmalvaló harcáról ismert.
Hazai viszonylatban leginkább az alfahím mintájára épülő szigma szlengkifejezés a népszerű a brainrot-teremtények körében. A többi között van már
- SZIGMÁV, a szigmahímarcú mozdony,
- Szigmákos Tészta, a szigmahímarcú mákos tészta,
- és SZIGMAGYARPÉTERis, aki kardjával narancsokat kaszabol szét.
@kozbelepok VIGYÁÁZZ!! Megérkezett a SZIGMÁV! Sose késik Support a Creator Code (Fortnite): Bambi #közbelépők #magyar #brainrot #goofy #fyp #hungarianbrainrot #SZIGMÁV ♬ eredeti hang – Kozbelepok – Kozbelepok
Miért nevetünk ezen az agyrémen?
A TikTok a trash tartalom melegágya, a platform kiválóan alkalmas az agy rohasztására. A videók görgetése semmiféle erőfeszítést nem igényel a felhasználótól, a posztok gyors egymásutánban követik egymást, folyamatos dopaminforrást biztosítva a felhasználónak. Feldolgozni sincs idő a látottakat, máris jön a következő.
Ez tökéletes összhangban van a fiatalabb korosztály rövid, könnyen fogyasztható tartalmak iránti preferenciájával.
A brainrot-trend a mémkultúra egy újabb állomása, amit nem kell véresen komolyan venni, vagy messzemenő következtetéseket levonni belőle. Aki ilyen tartalmat gyárt, az aligha teszi ezt azért, hogy valódi értéket teremtsen – legalábbis nem a legszélesebb körű nyilvánosság számára. Ez a Z és az alfa generáció ellenkultúrája.
Amikor a tornacipős cápa, Tralalero Tralala arról beszél, hogy Fortnite-ot játszik a „szaros” fiával, akkor nem az a lényeg, ami elhangzik vagy amit látunk – a dolog azért vicces, mert hülyeség az egész. Ezt a fiatalok is pontosan tudják, és éppen ezért szeretik
– fejti ki Fabian Mosele, a generatív mesterséges intelligencia szakértője a Mediumnak írt anyagában.
A szakember arra is kitér, hogy napjainkban, amikor lényegében bárki hozzáfér a különböző képgenerátorokhoz, nincs szükség különösebb tehetségre vagy túl sok időbefektetésre, hogy alkossunk valami bizarrt magunk vagy a barátaink mulattatására – bárki könnyedén létrehozhat egy tütüszoknyás kávéscsészét. Még csak jónak sem kell lennie, sőt: minél bénább a látványvilág, annál jobb. A vicc része, hogy gagyin néz ki.
Ha valaki amiatt aggódna, hogy mostantól örökké ezeket a furcsa hibridlényeket kell néznie a TikTokon, azoknak megnyugtatásul azt tudjuk üzenni: a trendek jönnek-mennek, és az olasz brainrot-állatok ugyanolyan gyorsan eltűnhetnek a hírcsatornából, amilyen gyorsan felbukkantak. De van egy másik eshetőség is: a mainstream média részévé is válhatnak. Lehet belőlük plüssállat, készülhet róluk sorozat, film, videójáték. Mivel nincs tulajdonosuk, így közkincsnek számítanak, bárki pénzt csinálhat belőlük.
Az már más kérdés, hogy az így létrejött produktumot valószínűleg már nem találná szórakoztatónak a célközönség, hiszen a kommercializálódással pont a mostani jelenség lényegi része veszne el: az abszurditás, az irónia, a cél nélküliség, a gagyiság, a humor.
The post Ön ismeri Tung Tung Tung Tung Tung Tung Tung Tung Tung Sahurt? A TikTokot pörgető gyereke biztosan first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu