Ötven évvel ezelőtt, 1975 nyarán fordulóponthoz érkezett a hollywoodi filmtörténet. Ez persze akkor még nem volt világos, és abba bele se menjünk, hogy a történeti változások amúgy sem pontszerűek. A legtöbben annyit érzékeltek, hogy egy hónapon belül bemutattak két, a maga nemében sikeresnek mondható filmet. Az egyik azért sikeresebb volt, mint a másik.
Ez volt a Cápa, amely az iskolaszünet kezdetén került a mozikba, és letarolta Amerikát.
Nézd meg, mielőtt strandolni mész!
– ajánlotta a film egyik hirdetése. „Szinte mindenki emlékszik, mikor látta először a Cápát – nyilatkozta később a film egyik producere, David Brown. – Azt szokták mondani, emlékszem, melyik moziban láttam, emlékszem, mit csináltam, amikor hazaértem. Még a fürdővizet sem mertem megengedni.” Azon a nyáron Amerikában mindenki a Cápáról beszélt, amely több szempontból is alapvetően formálta át a hollywoodi filmeket.
Bemutatását mindössze néhány nappal előzte meg egy másik, hasonlóan meghatározó jelentőségű film premierje. Ha Steven Spielberg Cápája új formát adott az amerikai filmnek, Robert Altman Nashville-jét formabontóként tarthatjuk számon.
Nemcsak a műfajfilmek megszokott történetvezetési és hősábrázolási sémáit utasította el, kemény politikai kritikát is megfogalmazott, ráadásként megreformálta a filmes hanghasználatot.
Vagyis ez a kettő, két hét leforgása alatt mozikba került film egyként új utat mutatott Hollywoodnak. A stúdiórendszer azonban csak az egyik utat, Spielbergét követte, Altman módszere, közelítésmódja pedig a peremre szorult, ahogy maga a rendező is. Ám a Nashville sem maradt hatástalan, még ha az örökségét nem is a hollywoodi fősodor folytatta.
Milyen filmipari és társadalmi válságok hívták életre ezt a két, újító szellemű filmet? Honnan jött Spielberg, honnan Altman forradalmi lendülete, és mi volt az, amire mindketten nemet mondtak? Mi lett a Hollywoodi Reneszánsz művészfilmes érzékenységű alkotóival a Spielberg és barátai által teremtett új világban? És fél évszázad elteltével a Cápa vagy a Nashville tűnik-e aktuálisabbnak?
The post Ötven éve a Cápa felfalta a countryzenészeket, és az egyik Hollywood száműzte a másikat first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu