A budapesti Pride-on látható performanszaikról, a földre dobott kokárdáról és Orbán Viktor reakciójáról is mesélt a Telexnek a két érintett drag queen, Emma Rebel és Mia Szösz.
Ahogy azt lapunk is megírta, a szombati budapest Pride-on két drag queen is fellépett, ami több szempontból is hullámokat vert: egyrészt a kormánypárti politikusok is a produkcióikat kiragadva írtak arról, hogy be kéne tiltani a rendezvényt, köztük Orbán Viktor is posztolt erről. „Van, aki erre büszke.” Mi nem kérünk belőle! – írta Facebookon. Másrészt több érintett zenész is reagált az ügyre: a Csík zenekar énekesnője, Majorosi Marianna azt kifogásolta felháborodottan, hogy zenekarának dala, a Most múlik pontosan is elhangzott, erre Orbán kontrázott rá: „Kedves Majorosi Marianna! Az ország többsége Önnel van, ne hagyja magát!” – írta. Ugyancsak megszólalt a Quimby a dal kapcsán, akik úgy fogalmaztak, hogy utólag értesültek a dal felhasználásáról, és bár a jelenlegi szabályozás szerint nem kell a szerzőktől engedélyt kérni, ők mégis arra kérik a jövőben a szervezőket, jelezzék nekik, hogy milyen kontextusban használnák fel a dalukat.
A szabadúszó sminkesként, illetve recepciósként dolgozó előadók elsősorban azt hangsúlyozták ki, hogy a draget nem lehet polgárpukkasztás nélkül csinálni, azonban jó lenne, ha mindenki megértené: „ez egy előadó-művészeti ág, nem egy beteg szexuális perverzió”. Többek közt a Megafon is kiragadta azt a pillanatot, amikor Mia Szösz földre dobott egy kokárdát, majd elővett egy szivárványos zászlót, Déri Stefi szerint ez az előadás adta a Pride esszenciáját. Az előadó szerint egészen más volt az üzenet, mint amit kiragadtak.
Azt akartam üzenni a transznemű embereknek, hogy fontolják meg, hogy mi a fontosabb a számukra: az identitásuk vagy a hazájuk. Lehet, hogy ez rosszul hangzik, pedig nem hazaárulásra akarok senkit rávenni, de jelen helyzetben a transzok a marginalizált csoporton belül is a legeslegmarginalizáltabbak, és néha szinte hajtóvadászatot indítanak ellenük. J. K. Rowling például a múltkor arra buzdított mindenkit, hogy ha egy transzneművel találkoznak egy nyilvános mosdóban, nyugodtan fotózzák le. Ez kb. ugyanaz a kategória, mint a Metropol felhívása, hogy fotózzanak be a nők szoknyája alá. Azt pedig, hogy mit jelképezett a sebem, a nézők interpretációjára bízom, nekem mindenesetre egy tátongó sebet jelent, amit az elmúlt évtizedek politikája ejtett rajtam mint a közösség tagján
– nyilatkozta, hozzátéve, hogy a ledobás pusztán technikai megoldás volt, mert nem akarta a kezében tartogatni.
Emma Rebel szerint azonban „aki elkezdi a draget, akár kisebb, akár nagyobb fellépésekkel, felvállalja azt a kockázatot, hogy bárminek, ami kikerülhet róla az online platformokra, negatív visszhangja lehet”.
Az utóbbi pár évben, ahogy felerősödött a kormány aktív rosszindulata, nagyon ingadozó lelkiállapotokat éltem meg, de abban biztos voltam, hogy a Pride-on kint leszek. Azért is csinálom a draget, hogy a láthatóságunkat növeljem, és ennek minden velejárójával tisztában vagyok. A drag queenek a közösség legszínesebb foltjai, a legészrevehetőbb lényei, ez hozzátartozik a szerepünkhöz. És azáltal, hogy ilyen kirívó a karakterem, több figyelmet kap az LMBTQ+ bármelyik betűje. Technikailag egy bohóc vagyok, egy szórakoztató elem a közönség számára
– nyilatkozta Mia Szösz arra a kérdésre válaszul, hogy nem merült-e fel benne dilemma azzal kapcsolatban, hogy ilyen politikai körülmények közt elvállalja-e a fellépést. Emma Rebel ugyanerre a kérdésre elmondta, hogy a betiltás lehetőségéről hallva először megijedt, hogy az utcára se mehet majd ki.
A félelem nálam egy idő után teljesen átment abba, hogy szarok rá, nekem egy feladatom van: az, hogy azoknak az embereknek az üzenetét átadjam, akik láthatatlanok.
The post Reagált a kokárdával táncoló drag queen: Ez egy előadó-művészeti ág, nem egy beteg szexuális perverzió first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu