A CATL vezetése május közepén tartott egy szűkkörű háttérbeszélgetést, amelyen hosszan magyaráztak a gyár elindulásáról. Tájékoztatásuk szerint akkor 650 alkalmazottjuk volt, és év végére további ezer főt akartak volna felvenni. A terv az volt, hogy az első debreceni gyáregység jövő év második felére tud majd teljes kapacitással termelni és addigra kétezer dolgozóra lesz szüksége.
A cég vezetői akkor arról beszéltek, hogy először a gyár 60 kilométeres körzetéből próbáltak dolgozókat felvenni, később azonban elkezdtek az egész országban, majd Románia határához közeli részén is toborozni. Azt állították, hogy a régióban a versenytársak többségénél magasabb fizetéseket kínáltak, de várhatóan nem fogják tudni a környékről feltölteni a gyárat, ezért azzal számolnak, hogy több száz Fülöp-szigeteki vendégmunkást is fel kell majd venniük.
A portálnak nyilatkozó jelenlegi és volt alkalmazottak szerint a CATL idén rengeteg jó szakembert el tudott elcsábítani a konkurenciától. A cég nem sajnálta a toborzásra sem az energiát, sem a pénzt. Van olyan forrás, aki szerint a cégvezetés elkötelezettségét mutatta, hogy viszonylag sok magyarországi dolgozójukat küldték ki hosszú kínai betanításokra, miközben ehelyett választhatták volna azt is, hogy több kínai alkalmazottjukat küldik ide. Akkor azonban még fontosnak találták a helyi munkaerő kiképzését.
Május közepén már látszott, hogy új világ jön Debrecenben
Bár azt, hogy a mostani kirúgásokról pontosan ki és pontosan mikor döntött, nem tudják, érdemes megemlíteni, hogy a debreceni gyár élén idén márciusban zajlott le egy vezetőváltás. A CATL európai részlegét 2020 óta Jason Chen vezette, és ő volt a CATL Hungary Kft. ügyvezető igazgatója is. Idén márciusban azonban leváltották a Chent, és a helyére Shen Fenget nevezték ki, aki 2019-től a tengerentúli és európai piacokért felelős autóipari ügyvezető igazgató volt.
Egy most kirúgott dolgozó szerint innentől kezdve szépen-lassan megváltozott a hangulat, a kínai középvezetők elkezdték azt hangoztatni, hogy az új vezérigazgató miatt „nagy változások lesznek”. Szerinte egyre gyakrabban hallottak, olyan megjegyzéseket, hogy „túl sokan vagytok”, vagy hogy „Kínában ugyanezt a munkát harmadennyi ember látja el”, vagy hogy
a kínaiak sokkal hatékonyabban dolgoznak nálatok, mert ők hétvégén is bent vannak.
Egy másik dolgozó szerint ebben az időben új kínai vezetők érkeztek a céghez, akik a korábbitól eltérő stílust képviseltek. „Korábban elképzelhetetlen lett volna, hogy valakit egy 30 fős csetcsoportban kirúgással fenyegessenek meg, most megtörtént.”
Ezzel párhuzamosan a toborzást is lelassították. Az egyik forrás szerint az új kínai vezetés néhány pozíciót leszámítva már májusban létszámstopot hirdetett.
A leépítések júniusban kezdődtek. A Telex szerdán reggel megjelent cikke szerint eddig körülbelül 50-100 dolgozót rúghatott ki a CATL, az írás megjelenése után azonban többen jelezték, hogy ennél jóval több emberről van szó. Van, aki 150-200 kirúgottról beszél, de hallottak ennél nagyobb számot is. Ha a kirúgások a dolgozók által jelzett módon folytatódnak, akkor akár még ezen felül is több száz magyarországi alkalmazott elvesztheti a munkáját.
Úgy tudják, a karbantartás, folyamatmérnökség, ipari mérnökség, beszállítói mérnökség és minőségellenőri területekről mérnököket, technikusokat és operátorokat is elküldtek.
Érthetetlen, kegyetlen, felháborító
Többek szerint a kirúgás azokkal a legnagyobb kiszúrás, akik más városokból költöztek Debrecenbe a jobb megélhetés és biztosabb munkahely reményében. Több nekünk nyilatkozó dolgozó szerint voltak, akik külföldről, mások Kecskemétről, Budapestről és az ország legkülönbözőbb részeiről költöztek Debrecenbe, hogy a CATL-nél dolgozzanak.
Azok közül, akik már nem próbaidőn voltak, többen hitelre vettek lakást Debrecenbe, és az egész családjukat a CATL miatt költöztették a városba. Nekik most extrém gyorsan kell munkát keresniük, hogy törleszteni tudják a hitelüket.
Attól tartanak, hogy a magyarok nagy részét elküldik
A dolgozók szerint a kirúgások ezen a héten is folytatódtak, és várhatóan a következő napokban is folytatódni fognak.
A cégen belül elterjedt, hogy a kínai vezetés a magyar dolgozók nagy részét le akarja építeni. Többen azt mondták, hogy a cégben dolgozó magyarok 80 százalékát kirúgnák. Hallottak 90 százalékos és 95 százalékos verziót, de olyat is, ami szerint július 15-ére néhány kivételével minden magyart kirúgnának.
Hiába beszélt a portál az elmúlt napokban a CATL hét dolgozójával, és két olyan külső forrással, akik információval szolgáltattak a cégben történő eseményekről, senki nem tudta pontosan megmondani, hogy mi értelme van a helyi munkaerő leépítésének. Abban az egyben biztosak csak a források, hogy a döntés a cég kínai központjában született.
Többen azt mondták, hogy a kínaiak terve szerint az első gyáregységet kínai munkaerővel akarják feltölteni, és annak irányítását csak két év múlva adnák át a magyaroknak.
A döntéshozóknak nincs mondanivalója a témáról
A Külgazdasági és Külügyminisztérium válaszában azt közölte, hogy jelenleg nincs megkötött támogatási szerződés a magyar állam és a CATL között, az esetleges állami támogatás nyújtása az Európai Bizottság és a magyar kormány döntésének függvénye. „A Kormány mindenkori elvárása ugyanakkor az, hogy a hazánkban működő beruházók minden tőlük telhetőt megtegyenek a magyar munkavállalók alkalmazása érdekében. Ezt az elvárást tükrözi a hatályos, nemrég szigorított migrációs szabályozás is” – írták. Hozzátették, hogy a vállalat belső munkaügyi döntéseivel kapcsolatban a CATL tud pontos tájékoztatást adni.
Szerdán részletes kérdéssorral kereste meg a lap a debreceni városházát, a polgármesteri kabinetirodától azt a választ kapták, hogy kérdéseinkkel forduljanak a CATL-höz. A vállalattól azonban nem kaptak reakciót.
The post Telex: a magyarok nagy részét kirúghatják a debreceni CATL gyárból first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu