Július 28-án közös megegyezéssel távozott a Mészáros Csoporthoz tartozó V-Híd Zrt. vasúti pályaépítéssel és korszerűsítéssel, közlekedési informatikával foglalkozó cégcsoport éléről Sárváry István, a cég vezérigazgatója. A cég azt is közölte, hogy Sárváry feladatait átmenetileg a szintén Mészáros érdekeltségébe tartozó ZÁÉV Zrt. elnök-vezérigazgatója, illetve a Mészáros gyerekeinek cégeként ismertté vált Fejér-B.Á.L. Zrt. vezérigazgatója, Deák Gábor, Mészáros egyik legfőbb bizalmi embere, unokaöccse veszi át. A személyi változás közvetlenül azután történt, hogy a 444.hu megírta, hogy a V-Híd nem fizeti ki rendesen az alvállalkozóit.
A portál konfliktusra közelről rálátó forrásainak segítségével igyekezett utánajárni a történetnek: a háttérbeszélgetésekből az rajzolódik ki, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter valóban sok minden miatt volt dühös a V-Híd világára. Ezek között komolyabb és kevésbé komoly, megalapozott és talán csak feltételezett okok is voltak. Ilyen volt:
- az alvállalkozók ki nem fizetése;
- egyes, a MÁV-tól kellemetlen szájízzel elbocsátott középvezetők landolása a V-Hídnál;
- Lázárnak egy idő után az vésődött be, hogy a vasúti állapotokat intenzíven támadó Index a Mészáros-kör üzeneteivel az indokoltnál rosszabb képet fest az állapotokról.
- Emellett több olyan üzleti folyamat is ott volt az asztalon, mint a MÁV nagy GSM-R tenderének teljes felülvizsgálata, vagy a Budapest–Belgrád-építkezés csúszásának felelősei, amelyek biztosan szültek további konfliktusokat.
Úgy tudják, Sárváry István sokak szemét csípte, az alvállalkozók a ki nem fizetések mellett a stílusra is panaszkodtak.
A portál szerint Lázár János több szempontból is megorrolt a V-Hídra. A miniszter szeret bizonyos ágazatokban hazai szereplőket a multikkal szemben megerősíteni. A minisztériumnak és elsősorban magának a miniszternek azonban egyre több problémája lett. Információik szerint Lázár úgy vélte, hogy a vasúti ágazat felhizlalása csak akkor működik, ha közben az egész ágazat fejlődik, vagyis ha a magyar alvállalkozókat is kifizetik, hogy azok együtt tudjanak nőni a kiválasztott szereplővel.
Az különösen zavarta, hogy a V-Híd még a közvetlen alvállalkozóinak is a saját csoporttagjait választotta. Vagyis a megrendelő nehéz helyzetben volt: hiába kötötték a kifizetéseket a bejelentett alvállalkozó kifizetéséhez, ha az alvállalkozó a csoport része egy többlépcsős struktúrában, hiszen így nincsen beljebb az ágazat, a pénz csak cégcsoporton belül mozog.
A miniszter környezetéből azt hallották, tucatnyi olyan embert rúgott ki, akik később a V-Híd csoportnál landoltak. Forrásaik szerint egyes középmenedzserekkel az volt a baj, hogy túl lágyszívűen ellenőrizték és vették át a V-Híd munkáit. Volt, akinek a hírek szerint azt rótták fel, hogy olyan időkben, amikor ekkora kihívás a likviditásmenedzsment, miért fizet a MÁV 2 napra, ha egyébként a szerződés szerint erre 90 napja lenne.
Volt, aki úgy fogalmazott a Telexnek, hogy
a MÁV új testtartást vett fel a V-Híddal szemben.
Ennek a leglátványosabb pontja a MÁV GSM-R nevű informatikai kulcsbefektetése volt, amelyet teljes átvilágítás alá vont a miniszter. A vasúti informatikai fejlesztést a Mészáros Lőrinc közvetett tulajdonában lévő R-Kord Kft. és az Emőri Gábor milliárdos tulajdonába tartozó iCell-Mobilsoft Zrt. konzorciuma nyerte, eredetileg 58,8 milliárd forintért, de a MÁV több vonalon súlyos hiányosságokat tapasztalt a kivitelezésben. Végül az ÉKM vizsgálatot kezdeményezett a beruházás ügyében.
„Megrendelt, hazug, gyáva írások”
Lázár János július közepén keményen beleszállt az Indexbe. A hírportál leírt egy történetet, amelyben Tata vasútállomásán rosszul lett valaki, aki a Budapest–Sopron – amúgy GYSEV-működtetésű – Intercityre szeretett volna felszállni. A vonaton nem működött a klíma, a cikk mindezt összefüggésbe hozta a rosszulléttel.
Lázár nagyon kiakadt, arról írt, hogy az Index egy ember élet-halál küzdelméből próbált a MÁV-ot lejárató, kattintásvadász sztorit csinálni.
Az Index rendszeresen vezércikkben terjeszt – nem egyszer breaking newsként – »névtelen, exkluzív információkat”, álhíreket és hazugságokat. Az Index, a MÁV-ot minden eszközzel lejáratni próbáló anyagai megrendelt, hazug és gyáva írások!
– írta Lázár Facebook-posztjában.
A lap forrásai szerint Lázár szándékos támadást sejtett, és elég volt egyszer kiakadnia, Mészáros Lőrinc váltott a V-Híd élén. (Az Index.hu Zrt.-t tulajdonló Indamedia Network Zrt. tulajdonosai a Mészárossal közösen üzletelő Vaszily Miklós és Ziegler Gábor.)
The post Telex: Lázár János haragra gerjedt Mészáros Lőrinc emberei miatt first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu