Négy évig tartott az a büntetőper, amelynek végén, nem jogerősen elítélték a Volkswagen négy felelős vezetőjét és mérnökét Németország történetének vélhetően legnagyobb ipari csalásával, a dízelbotránnyal kapcsolatban. Ezek az első ítéletek a vállalatnál mintegy tíz éve kirobbant ügyben. Ketten letöltendő, ketten felfüggesztett börtönbüntetést kaptak a közel 150 tanú meghallgatásával lezajlott eljárásban.
A botrány azután robbant ki, hogy az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) 2015 szeptemberében jelezte, hogy szabálytalanságokat találtak az akkor piacvezető VW bizonyos típusainál. A motorvezérlésnél használták egy berendezést, hogy az emissziós értékek megfelelőek legyenek. Pár nappal később világossá vált, hogy egy széleskörű csalásról van szó,
a Volkswagen 2009 óta akár 11 millió dízelüzemű jármű motorját manipulálta.
A vállalat a gépjárműibe kiiktató eszközöket telepített, amely lehetővé tette, hogy ellenőrzött körülmények között, a tesztek alatt úgy tűnjön, mintha megfelelnének a károsanyag-kibocsátási határértékeknek, a valóságban, az utakon viszont nem voltak képesek következetesen betartani ezeket a határértékeket, és annak sokszorosát, akár negyvenszeresét produkálták a járművek. Így a levegőbe jóval több mérgező nitrogén-oxid jutott és jut ma is, mivel ezeknek az autóknak a nagy része – a Német Környezeti Segély (Deutsche Umwelthilfe, DUH) nevű szervezet szerint 8 millió darab – még mindig az utakon van.
Miután 2006-ban a felelősök előtt világossá vált, hogy nem fognak tudni megfelelni a szigorúbb amerikai szabályozásnak, kifejlesztettek, és egyre több járműbe be is építették azt a szoftvert, amely felismerte, ha a kibocsátás szempontjából teszt alá vettek egy kocsit, és ilyenkor fokozta a kibocsátás-szabályozást, hogy megfeleljenek a levegőminőségi előírásoknak.
A VW elismerte a szoftver használatát, a botrány hatására pedig több vezetőnek is távoznia kellett. A dízeles gépkocsik üzletága összeomlott, nem csak a céget, a német autóiparba vetett bizalmat is megrengették a hírek.
A braunschweigi tartományi bíróságon a vádlottak – az ügyészség szerint a dízelbotrány négy fő felelőse – végig tagadták a csalás vádját, gyalogáldozatnak vallották magukat, és azt állították, hogy mindenről beszámoltak feletteseiknek, vagy azt, hogy ők nem tudtak arról, hogy törvénytelen, amit csinálnak.
The post Tíz évvel a Volkswagen dízelbotránya után négy embert ítéltek el, de ez csak a jéghegy csúcsa first appeared on 24.hu.
Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu