Több mint 20 éve járok Szigetre, sok minden változott, de valami örök

Talán 15 éves lehettem, mikor először jártam a Szigeten. Azért volt ez akkora szám nekem, mert a szüleim valamilyen oknál fogva megengedték, hogy egyedül kimenjek – azt hiszem, az akkori baráti köröm nem igazán érdeklődött iránta –, pedig igazából akkoriban még Budapest utcáit se jártam túl ismerősen.

Akkor még nem – a később nekem egyre fontosabbá váló zenei felhozatal – miatt látogattam ki. Ebben azért is vagyok szinte száz százalékosan biztos, mert a szüleim egy feltétellel engedtek ki: ha az utolsó HÉV-vel még hazamegyek.

Hogy ez mit bizonyít? Hogy a Sziget, ugye, Óbudán van, nekem viszont a ráckevei HÉV-vel kellett hazamennem Szigetszentmiklósra, szóval a városon át kellett bumliznom, hogy elérjem a járatomat. A szülői engedékenységet pedig úgy sikerült meghálálnom, de inkább annyira izgulnom (és még az utazásszervező applikációk is hol volt még akkor?!), hogy egy órával a szükségesnél előbb léptem ki a Sziget kapuján. Ami így azt jelentette, hogy az aznapi főfellépő, a Massive Attack koncertjéről már el kellett jönnöm. Már ha az emlékeim nem csalnak, hiszen már több mint 20 éve történt mindez.

Szóval nem a Massive Attack, és nem is az előtte fellépő Anima Sound System (rájuk emlékszem csak biztosan abból a napból), miatt mentem ki, hanem mert érdekelt, mi ez a dolog, ami elárasztja a híreket minden augusztusban, aminek minden egyes tévéreklámját hónapokig emlegette mindenki.

Jobban érdekelhetett, ami – bár már öregedtem, de némiképp ma is – meghatározta a Sziget-élményemet: az a fokú szabadság, önfeledtség, nyitottság, sokszínűség és felszabadultság, amit itthon legyen az 2003 vagy 2025, nem igazán tapasztalni meg máshol Magyarországon.

Dacára az égető napsütésnek, a mindent ellepő pornak – vagy egyes esetekben egy bőséges eső után a dagonyáknak –, minden évben ugyanúgy megyek be még ma is a Szigetre, ahogy akkoriban: végig a „főutcán”, a gigasátor mellett egészen a Nagyszínpadig. Utána a program már változó, de ahogy ott végigsétálok mindig, az maradandó élmény.

Maradandóbb, mint az elsőt követő látogatásaim egyes fejezetei, persze már bőven a 18 évet és a legális alkoholvásárlási kort elérve.

JUNO11 / Fesztiválország c. film

Az évek folyamán az ember némileg hozzá is szokik, de sok éven át döbbenetes élmény volt, mennyi országból érkeznek ide a Sziget miatt, és hogy hogyan buliznak, hogyan gondolkodnak a világról, és nem csak a látogatók, a fellépők sokszínűsége is letaglózó volt akkor a világban nem sok helyen járt fiatalként. Mintha a Föld összes országának egyes lakói egy százezres minitársadalmat hoznának létre egy hétre az Óbudai-szigeten. Vagy egy miniállamot, saját utakkal, lakórészekkel, infrastruktúrával, boltokkal, ahol az emberek egymással beszélgetnek, kontaktálnak, buliznak, és, ha úgy hozza, egymást segítik.

Persze az ámulat azóta se szűnt meg, hiába nem a tévéhíradó alapján próbálom elmagyarázni a nagyszüleimnek, milyen is kint a fesztiválon, hiába nem kell ma már talán annyi port nyelni a jobb infrastruktúra miatt, mint régen, hiába nem hagyom már el a megtakarított pénzemet a sárban, és fizetek a telefonommal. Emlékszem, eleinte mennyire ellene volt mindenki a készpénzmentességnek, aztán az egyik pillanatról a másikra hozzászoktunk. Sőt, a túlnyomó többségnek nem lenne már kedve készpénzzel vacakolni. Hát még ahhoz, hogy valaki előtte éppen az aprója számolgatásával tartja fent a sort, és így jövőre se jutunk el a kinézett koncertre.

Vagy, hogy ma már nem csak hogy nem kell valami viszonylag kietlen részre sietni, ahol ordibálva elmondjuk a barátainknak, éppen hol vagyunk (hogy egymásra is találjunk, szinte nulla az volt az esélye), hanem elég a cseten küldeni egy képet vagy pár sort erről, vagy megosztani a helyzetünket (hogy mennyire találunk ma rá a barátainkra inkább, mint régen, megoszlanak a vélemények, de attól is függ, a nap melyik szakaszán keressük egymást). Ahogy ma már egy, a fesztiválon szerzett baráttal is sokkal könnyebb fenntartani a kapcsolatot.

Mint ahogy a világban is annyi minden változott. Emlékszem, régebben mennyire fontos volta a civil rész a fesztiválon, de azt hiszem, efelett némileg már elment az idő, mert a Sziget látogatói túlnyomó többségének már nem kell megismerkednie a sokszínűséggel, az elfogadással, a környezetvédelemmel, a fenntarthatósággal. Van hova javulni, persze – nem véletlenül van jelen a fesztiválon még mindig ez a rész is –, de ezek az alapokat nézve már evidensek a mai fiatalság körében.

És noha ezek alapvetőkké váltak, ugyanígy,

a mai világban felértékelődött az olyan helyek fontossága, mint a fesztiváloké, ezen belül is a pont ezeket a célokat a zászlóshajójára kitűző Szigeté, ahol a látogatók megélhetik szabadságukat, boldogságukat. Ezért is más a Sziget, mert a koncertek és a nem zenei programok kiegészülnek ezeknek az érzéseknek a szabad megélésével. Másokkal együtt való átélésével – ezt mindenképp hozzá kell tenni a digitális korban, ahol a kapcsolatokat gyakran csak virtuálisan lehet ápolni.

Az egymás iránt érzett bizalom, érzékenység, az együtt érzés, mikor emberek, akik egymást nem is ismerik feltétlen, mélyen tudnak egymáshoz és önmagukhoz kapcsolódni, ez az, amit ma talán leginkább a fesztiválok tudnak megadni. Az emberek – nem csak a fiatalok – itt egyszerre érzik és mutatják meg egymásnak, milyen az a szabad világ, amiben élni szeretnének.

Ehhez szeretne hozzásegíteni a JUNO11 is, akik nem csupán filmeket készít és visz el a közönséghez, hanem történetekben gondolkodik. Olyan történetekben, amelyekben benne van az ember: a rétegei, a kockázatai, az esendősége és az igazságai. Szeretnék segíteni az embereket abban, hogy mélyebben kapcsolódjanak önmagukhoz és egymáshoz. Hogy képesek legyenek felelős, emberhez méltó döntéseket hozni.

A Sziget mindig is több akart lenni egy sima fesztiválnál, ahol egyik koncertet követ egy másik. Társadalmi példát és élményt akart és akar adni, és ez egy elég szép cél a mai világban. Ezek szimbólumává vált Magyarországon, és maradt a mai napig az, annak ellenére, hogy mennyit változott a világ, a látogatók, a technika, az elvárások. A fesztivál sem rest ezekért változni, hogy azt, amit elvárnak tőle, teljesíteni tudja.

Utazz velünk egy világba, amelyet mindenki ismer – de még senki sem látott így.

Hirdetés

Fesztiválország

Utazz velünk Te is egy világba, amelyet mindenki ismer – de még senki nem látott így! Sziget, VOLT, Balaton Sound, Művészetek Völgye, Fishing on Orfű, Paloznaki Jazzpiknik – ikonikus fesztiválok, amelyek évtizedek óta határozzák meg a nyári élményeinket. Honnan indultak és hova tartanak? Mi hajtja őket: a szenvedély vagy az üzlet? Mit jelentenek az egymást követő generációk számára?

Merülj el velünk a magyar fesztiváluniverzumban, és tudd meg Gerendai Karcsitól, Lobenwein Noresztől, Fülöp Zolitól, Márta Pistától és Müller Péter Sziámitól, mitől lüktet a nyár! Bulizz a legnagyobb slágerekre Дevával, Beton.Hofival, Sisivel, a Margaret Islanddal, a Blahalouisianával és Pogány Indulóval! Gyere velünk a backstage-be, és ismerd meg Lovasi Bandi, a Halott Pénz, a Bagossy Brothers Company, a Quimby vagy Soma Mamagésa legizgalmasabb fesztiválkalandjait!

Zene, sztorik, nosztalgia és sok-sok humor – Csizmadia Attila Topolánszky Tamás Yvan társrendezővel közösen, a JUNO11 Pictures gyártásában készített dokumentumfilmje bemutatja a szinte hungarikumnak számító magyar fesztiválok mögött húzódó emberi történeteket, és elénk tárja, hogyan épülhetett általuk a porból szabadság.

A Fesztiválország című zenés dokumentumfilm írója és rendezője Csizmadia Attila, társrendezője Topolánszky Tamás Yvan, producerei a Magasságok és mélységek és a Véletlenül írtam egy könyvet című filmeket is jegyző Sümeghy Claudia és Topolánszky Tamás Yvan, kreatív producere Csizmadia Attila. Az alkotás operatőrei Németh Viktor és Topolánszky Tamás Yvan, vágója Márton Dániel, a hangutómunkáért Péterffy Máté felelt.

A film a premier előtti vetítéseket követően 2025. szeptember 18-án érkezik országszerte a mozikba a JUNO11 Distribution – eletedmozija.hu forgalmazásában.

További infó: https://www.eletedmozija.hu
Facebook: @juno11pictures
Instagram: @fesztivalorszagfilm | @juno11pictures
TikTok: @juno11eletedmozija

A cikk a Fesztiválország támogatásával készült.

The post Több mint 20 éve járok Szigetre, sok minden változott, de valami örök first appeared on 24.hu.

Tovább az erdeti cikkre:: 24.hu

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest